Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Wtorek, 17 czerwca 2025
Imieniny: Albert, Laura, Adolf
pochmurno
14°C

Wsparcie rozwoju e-usług publicznych w samorządzie lokalnym Metropolii Poznań – Gminie Komorniki

W dniu 30 grudnia 2024 r. podpisana została umowa o dofinansowanie projektu pn.  „Wsparcie rozwoju e-usług publicznych w samorządzie lokalnym Metropolii Poznań – Gminie Komorniki”  w ramach Działania 01.04 Rozwój e-usług i e-zasobów publicznych w ramach ZIT, Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021 – 2027.

Numer projektu: 
FEWP.01.04-IZ.00-0015/24

Termin realizacji:
 29.05.2024 r. - 31.12.2026 r. 

Całkowita wartość projektu: 3 784 764,19 zł.
Kwota dofinansowania: 2 649 334,93 zł.

 

Cel projektu: 
Głównym celem projektu jest poprawa dostępności e-usług publicznych dla wszystkich mieszkańców i przedsiębiorców Gminy Komorniki oraz poprawa efektywności i sprawności działania samorządu lokalnego. 

Cel projektu jest zgodny z aktualną Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania na lata 2021-2027 (wersja 1.1, aktualizacja) i zostanie osiągnięty poprzez tworzenie nowych, standaryzację i aktualizację istniejących e-usług publicznych w Gminie Komorniki należącej do Metropolii Poznań oraz referencyjnych zasobów cyfrowych, a także zakup oraz rozbudowę istniejącej infrastruktury teleinformatycznej, niezbędnej do ich realizacji. 

Przedmiot projektu: 
Przedmiotem projektu jest wsparcie rozwoju i poprawa jakości i dostępności e-usług i e-zasobów publicznych z elementami wzmacniającymi bezpieczeństwo rozwoju e-usług i systemów informatycznych w samorządzie lokalnym Metropolii Poznań – w Gminie Komorniki. W ramach projektu zaplanowano rozwój elektronicznej administracji (w tym cyfrowej standaryzacji i strukturyzacji zasobów), wykorzystanie TIK w relacjach pomiędzy administracją a klientem oraz cyfryzację back-office poprzez modernizację systemu elektronicznych usług publicznych, skierowanych dla mieszkańców oraz przedsiębiorców, w celu świadczenia e-usług publicznych i udostępnienie e-zasobów publicznych w obszarze opłat lokalnych i komunikacji z mieszkańcami oraz podniesienia poziomu dojrzałości e-usług publicznych w obszarze podatków lokalnych (z 4 do 5 poziomu e-dojrzałości). Modernizacja systemu obejmie zakres: interfejsu komunikacyjnego dla odbiorców e-usług, systemów dziedzinowych (SD) w obszarze podatków i opłat lokalnych i systemów współpracujących, elektronicznego systemu obiegu dokumentów (EZD). W ramach projektu nastąpi także dostosowanie dotychczas użytkowanego środowiska pracy do właściwości nowego systemu oraz zakup niezbędnego sprzętu informatycznego i oprogramowania narzędziowego. 

W ramach projektu zaplanowano również szkolenia dla pracowników JST w przedmiocie obsługi i funkcjonalności zmodernizowanego systemu elektronicznych usług publicznych, a także (jako element dodatkowy) zakup oprogramowania w zakresie wzmacniania bezpieczeństwa wdrażanych e-usług i systemu informatycznego oraz szkolenia w obszarze cyberbezpieczeństwa. 

Realizacja projektu zakłada się wdrożenie nowego elektronicznego systemu obiegu dokumentów (EZD) dla Urzędu Gminy Komorniki oraz dla jednostek organizacyjnych (w zakresie obsługi faktur elektronicznych). Zakłada się, że urząd udostępni jednostkom organizacyjnym poprzez stronę www dostęp do systemu (na co pozwoli „gminna chmura obliczeniowa”). W jednostkach organizacyjnych nie zakłada się ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z administrowaniem i zabezpieczeniem danych. Obecnie jednostki powiązane nie posiadają żadnego oprogramowania back-office, co utrudnia wewnętrznych przepływ informacji między tymi jednostkami a urzędem. 

W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące zadania: 

·         Zadanie 1. Przygotowanie Studium Wykonalności

·         Zadanie 2. Zakup sprzętu informatycznego i oprogramowania narzędziowego

·         Zadanie 3. Modernizacja systemu elektronicznych usług publicznych 

·         Zadanie 4. Dostosowanie obecnego środowiska pracy

·         Zadanie 5. Szkolenia dla pracowników

·         Zadanie 6. Usługi doradcze w zakresie wdrożenia i realizacji projektu

·         Zadanie 7. Promocja projektu

 

Grupy docelowe: 

·         Pracownicy Urzędu Gminy Komorniki – Pracownicy Urzędu Gminy Komorniki będą grupą, na którą realizacji projektu będzie miała duży wpływ. W wyniku realizacji projektu, elektronizacji oraz cyfryzacji urzędu – ich praca w dużej części zostanie przeniesiona do sieci internetowej, która będzie stanowiła główny łącznik pomiędzy pracownikami, a pozostałymi grupami odbiorców projektu, 

·         Przedsiębiorcy – Wnioskodawca największy potencjał korzystania z efektów projektu dostrzega w przedsiębiorcach: wg danych GUS na koniec 2023 r. na terenie Gminy Komorniki działały 6 662 podmioty wpisane do rejestru REGON. Są to osoby charakteryzujące się bogatym doświadczeniem w komunikacji elektronicznej z administracją, m.in. poprzez obowiązek elektronicznej wysyłki eDeklaracji uwierzytelnionych podpisem kwalifikowanym. W ramach projektu zaplanowano wdrożenie e-usług skierowanych do przedsiębiorców (A2B), 

·         Mieszkańcy Gminy Komorniki - z efektów projektu korzystać będą także mieszkańcy Gminy Komorniki (wg danych GUS w na koniec 2023 r. Gminę Komorniki zamieszkiwało 36 329 mieszkańców), a także osoby niezameldowane w gminie, ale posiadających grunty, za które są zobowiązani wnieść opłatę. W danej grupie należy również wyróżnić osoby o niepełnej sprawności fizycznej oraz przebywające poza granicami gminy, które z różnych powodów mają utrudniony dostęp do siedziby urzędu. W ramach projektu zaplanowano wdrożenie e-usług skierowanych do mieszkańców (A2C). 

Wykaz e-usług:  

WYKAZ E-USŁUG, KTÓRE ZOSTANĄ WDROŻONE W WYNIKU REALIZACJI PROJEKTU W OBSZARZE OPŁAT LOKALNYCH I KOMUNIKACJI Z MIESZKAŃCAMI: 

·         E-usługa nr 1: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu

·         E-usługa nr 2: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu dzierżawy

·         E-usługa nr 3: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu wieczystego użytkowania

·         E-usługa nr 4: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu przekształcenia wieczystego użytkowania w prawo własności

·         E-usługa nr 5: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu opłaty adiacenckiej 

·         E-usługa nr 6: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu zajęcia pasa drogowego - umieszczenie reklamy w pasie drogowym 

·         E-usługa nr 7: Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu zajęcia pasa drogowego

·         E-usługa nr 8: eKorespondencja

·         E-usługa nr 9: Elektroniczny harmonogram wywozu odpadów 

·         E-usługa nr 10: eUsterka/Zgłoszenia

·         E-usługa nr 11: Elektroniczna karta mieszkańca

 

WYKAZ E-USŁUG W OBSZARZE PODATKÓW LOKALNYCH, DLA KTÓRYCH W RAMACH PROJEKTU ZOSTANIE PODNIESIONY POZIOM DOJRZAŁOŚCI Z 4 DO 5 POZIOMU: 

·         E-usługa nr 1: Elektroniczna obsługa podatku od środków transportowych

·         E-usługa nr 2: Elektroniczna obsługa podatku od nieruchomości od osób fizycznych

·         E-usługa nr 3: Elektroniczna obsługa podatku rolnego od osób fizycznych

·         E-usługa nr 4: Elektroniczna obsługa podatku leśnego od osób fizycznych

·         E-usługa nr 5: Elektroniczna obsługa podatku od nieruchomości od osób prawnych

·         E-usługa nr 6: Elektroniczna obsługa podatku rolnego od osób prawnych

·         E-usługa nr 7: Elektroniczna obsługa podatku leśnego od osób prawnych

Efekty projektu: 

·         Instytucje publiczne otrzymujące wsparcie na opracowywanie usług, produktów i procesów cyfrowych – 1 szt.

·         Liczba podmiotów wspartych w zakresie rozwoju usług, produktów i procesów cyfrowych – 1 szt.

·         Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 – transakcja – 18 szt.

·         Liczba podmiotów, które udostępniły informacje sektora publicznego/dane prywatne on-line – 1 szt.

·         Liczba podmiotów wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa – 1 szt.

·         Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FS/FST) – 0 szt.

·         Liczba rozwiązań wykorzystujących informacje sektora publicznego/dane prywatne – 2 szt.

Rezultaty projektu:

·         Użytkownicy nowych i zmodernizowanych publicznych usług, produktów i procesów cyfrowych – 3 599 użytkowników / rok (2027).

Projekt został dofinansowany ze środków Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027,  w ramach Priorytetu 1: Fundusze europejskie dla wielkopolskiej gospodarki, Działanie 1.4 Rozwój  e-usług i e-zasobów publicznych w ramach ZIT. 

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.