Zmień kontrast

Założenie firmy

 

 

Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej – przydatne informacje

 

Jednoosobowa działalność gospodarcza – instrukcja „krok po kroku”

 

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej jest proste i szybkie. Wypełnienie wniosku zajmuje zaledwie kilkanaście minut. Potem należy go jeszcze podpisać, odwiedzić ZUS i ewentualnie urząd skarbowy. Rejestracja jest bezpłatna.

 

Krok pierwszy: wypełnienie wniosku CEIDG-1

 

Wniosek można znaleźć w urzędzie gminy albo na stronie firma.gov.pl, a instrukcję jego wypełniania na stronie www.mg.gov.pl

 

We wniosku powinny się znaleźć następujące informacje:

 

  1. 1.    Dane osobowe

Imię, nazwisko, numer dowodu osobistego, PESEL, NIP, REGON, imiona rodziców, adres zamieszkania i zameldowania.

  1. 2.   Nazwa firmy

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej zawsze częścią nazwy musi być imię i nazwisko. Oczywiście można też wpisać zakres działalności firmy, np. Jan Kowalski, Usługi Malarskie.

  1. 3.  Kod PKD 2007

PKD to polska klasyfikacja działalności, czyli cyfrowe symbole, które opisują do celów statystycznych różne rodzaje działalności. W przypadku wypełniania wniosku CEIDG online, system wyświetli wszystkie kody PKD. Jeśli wniosek jest wypełniany ręcznie, należy przygotować kod wcześniej. W Internecie jest wiele stron z wykazem kodów, np. na portalu Firma.gov.pl (gdzie dodatkowo można znaleźć listę procedur jakie trzeba spełnić, gdy chce się prowadzić niektóre rodzaje działalności). Warto na początku podać szerszą działalność, niż potem co chwilę dopisywać nowe kody w przypadku jej rozszerzenia (zmiany we wpisie również są bezpłatne).

  1. 4.  Data rozpoczęcia działalności

Nie może być ona wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku.

  1. 5.  Adres, gdzie będzie wykonywana działalność gospodarcza, a także urząd skarbowy,   z którym właściciel firmy będzie się rozliczał.
  2. 6.  Wybrana forma opodatkowania i jak często będą płacone zaliczki

Wybór: zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa.

  1. 7.  Sposób prowadzenia rachunkowości, miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej, czyli kto będzie trzymał oryginały dokumentów: księgowa lub właściciel.

Wybór: księgi rachunkowe (czyli tzw. pełna księgowość), podatkowa księga przychodów i rozchodów (tzw. uproszona księgowość) lub inne formy.

  1. 8.  Należy poinformować kto będzie się zajmował księgowością.

W przypadku zlecenia prowadzenia ksiąg do biura rachunkowego, konieczne jest podanie jego danych.

  1. 9.      Jeśli firma będzie zakładem pracy chronionej, spółką cywilną lub będzie się znajdowała za granicą – trzeba to zaznaczyć.
  2. 10.   Numer konta bankowego.
  3.  Niezbędna jest też informacja o istnieniu wspólnoty majątkowej z małżonkiem (o ile jest).

 

 

 

Wniosek można wypełnić i złożyć na trzy sposoby:

 

A)    przez Internet, na stronie firma.gov.pl

 

Jest to najłatwiejszy i najszybszy sposób. Strona jest tak skonstruowana, że sama poprowadzi „za rękę” przez wszystkie pola wniosku i podpowie, co gdzie trzeba wpisać. Całość zajmuje kilka-kilkanaście minut. Po wypełnieniu wniosku online zostanie przydzielony specjalny numer. W ciągu siedmiu dni z tym numerem należy pójść do dowolnego urzędu gminy. W oparciu o ten numer urzędnik znajdzie zgłoszenie i wydrukuje je. Ostatnia czynność to złożenie na nim podpisu w urzędzie gminy.

 

Uwaga: Wizyta w urzędzie gminy nie będzie konieczna, jeżeli skorzysta się z podpisu elektronicznego albo tzw. profilu zaufanego. Podpis elektroniczny kosztuje, a żeby mieć bezpłatny "profil zaufany" trzeba pojawić się osobiście w punkcie potwierdzającym profil.

 

B)    w dowolnym urzędzie gminy

 

Zaleta: podczas jednej wizyty wniosek zostaje wypełniony i podpisany (wcześniej należy przygotować wszystkie niezbędne informacje). W przypadku pytań i wątpliwości można liczyć na pomoc urzędnika.

 

Wada: papierowy formularz posiada dużą liczbę pól, z których nie wszystkie wymagają wypełnienia. Jeśli wniosek wypełniany jest online, wówczas zbędne pola, które nie dotyczą wypełniającego formularz nie są widoczne.

 

C)    w domu, a następnie wniosek należy przesłać listem poleconym do wybranego urzędu gminy

 

Wada: podpis musi być notarialnie potwierdzony, co wiąże się z wizytą u notariusza i dodatkowymi kosztami.

 

 

Krok drugi: ZUS

 

W ciągu 7 dni od zarejestrowania firmy (i podpisania wniosku) należy udać się do ZUS-u i wypełnić jeden z dwóch formularzy:

  • ZUS ZUA będący zgłoszeniem do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, wypadkowego, zdrowotnego i chorobowego
  • W przypadku płacenia tylko ubezpieczenia zdrowotnego (gdy np. pracodawca płaci składki za pracownika zatrudnionego na etacie), pozostaje wypełnić druk ZUS ZZA.

Zatrudnienie pracowników również należy zgłosić do ZUS-u.

 

Krok trzeci: urząd skarbowy

 

Jeśli przedsiębiorca będzie się rozliczał z fiskusem na zasadach ogólnych i nie będzie płatnikiem VAT, wówczas nie musi odwiedzać urzędu skarbowego. Należy pamiętać, że:

  • W przypadku wyboru podatku liniowego (19 proc.), karty podatkowej lub ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, należy poinformować o tym swój urząd skarbowy. Nie ma tutaj żadnych specjalnych formularzy – wystarczy zwykłe oświadczenie (osobiście albo listem poleconym). Trzeba to zrobić wcześniej niż w pierwszym dniu pierwszych przychodów.
  • W przypadku bycia płatnikiem VAT należy złożyć w swoim urzędzie skarbowym formularz VAT-R (najpóźniej w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej).

Uwaga: formularz VAT-R zostawia się w urzędzie, warto jednak zachować ksero tego dokumentu z pieczątką z urzędu skarbowego potwierdzającą, że formularz wpłynął do urzędu.

 

Kolejne kroki

 

Urząd gminy, ZUS i urząd skarbowy to trzy instytucje, które musi odwiedzić każda osoba rozpoczynająca jednoosobową działalność gospodarczą. Konieczne jest posiadanie firmowego konta bankowego. W niektórych wypadkach trzeba zgłosić się też do innych instytucji, jak np. sanepid. Poza tym, zanim ktokolwiek zacznie zakładać firmę powinien się zorientować czy do prowadzenia wybranego rodzaju działalności gospodarczej są niezbędne konkretne licencje, koncesje i inne pozwolenia.

Certyfikaty
i nagrody:
Urząd Gminy Komorniki
ul. Stawna 1 62-052 Komorniki pow. poznański woj. wielkopolskie
tel.: 61 8 107 751 8 107 752 fax: 61 8 107 985 email: sekretariat@komorniki.pl http://www.komorniki.pl
projekt graficzny i hosting: INTERmedi@  |  zarządzane przez: CMS - SPI
Poprawny HTML 4.01 Transitional     Poprawny arkusz CSS     Poprawne kodowanie UTF-8
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.
x